Overslaan naar hoofdinhoud

Winkelmand

Naast dat je nu eet voor twee (of meer), produceer je ook bloed voor twee (of meer). Wat betekent dat je lichaam snakt naar meer ijzer dan normaal. IJzer is een mineraal die je nodig hebt voor de vorming van hemoglobine en vervoert het zuurstof door ons lichaam heen. Bij te weinig ijzer kan je snel uitgeput zijn of buiten adem raken. Veel vrouwen verwarren dit met een zwangerschapskwaaltje, maar neem je moeheid serieus en trek bij twijfel altijd aan de bel. Want ijzertekort kan op het langere termijn schadelijk zijn voor je baby. Dus lees snel verder om te leren wat jij kunt doen om je lichaam gezond te houden. 

Wat is ijzer?

Het mineraal ijzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine – is een eiwit in je bloed dat zuurstof van je longen naar de rest van je lichaam vervoert – en is een onderdeel van de rode bloedcellen. Als je niet genoeg ijzer binnenkrijgt dan ben je snel moe, heb je last van een bleke huid, kan je last krijgen van rusteloze benen en ben je snel buiten adem (Voedingscentrum, z.d.). 

Heb ik meer ijzer nodig tijdens de zwangerschap?

Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven hebben meer kans dat ze ijzertekort komen. Ben je vegetarisch of eet je helemaal geen dierlijke producten meer? Dan is het van groot belang om je ijzer uit bepaalde voeding te halen of te kijken naar supplementen. Als je zwanger bent maak je extra bloed aan die je lichaam vervoert naar de placenta en naar de baby. Waardoor het ijzertekort voor veel vrouwen op de loer ligt. Het komt vaak voor dat vrouwen het ijzertekort verwarren met normale zwangerschapsklachten. Wees hier alert op, je kunt namelijk eenvoudig ijzertekort voorkomen of er vanaf komen (Zwangerenportaal, 2020). 

Hoe controleer ik mijn ijzergehalte?

Tijdens de tiende of elfde week van de zwangerschap wordt je bloed getest op verschillende waarden en ziekten. En zo wordt er ook gekeken naar je ijzerwaarden. Maar probeer zelf ook bewust naar je voeding te kijken om te concluderen of je wel genoeg ijzer binnenkrijgt. Heb je twijfels over je moeheid? Neem dan contact op met je verloskundige of huisarts. Als je er op tijd bij bent heeft dit geen ernstige gevolgen voor je baby (Zwangerenportaal, 2020). 

Gevolgen van ijzertekort

Naast dat je laag bent in energie, kan ijzertekort op een lagertermijn leiden tot bloedarmoede. Als dit niet wordt behandeld is de kans op een laag geboortegewicht of vroeggeboorte groter. Ook ben jij als mama gevoeliger en vatbaarder voor infecties en ziektes (Zwangerenportaal, 2020). Dus neem je vermoeidheid serieus en loop er bij twijfels niet te lang mee rond! Beloofd mama? 

IJzertekort voorkomen 

Kijk kritisch naar je dieet. Eet je gezond en gevarieerd met voeding die veel ijzer bevatten? Ja, nee? Pak je boodschappenlijstje erbij en voeg daar graanproducten, vlees, vis, gevogelte, (groene) groenten, gedroogd fruit, noten & zaden, eieren en tofu aan toe (Zwangerenportaal, 2020). Deze producten zijn een ijzerhemel voor jouw lichaam! 

Goed om te weten: de opname van ijzer wordt geoptimaliseerd als je tegelijk iets eet of drinkt waar veel Vitamine C in zit. Vitamine C zit vooral in groenten, fruit en aardappels. (Nutricia voor jou, 2021). 

Supplementen

Let wel op met bepaalde supplementen, niet alle supplementen zijn geschikt als je zwanger bent. Kijk samen met je arts of diëtist naar de juiste ijzersupplementen (Zwangerenportaal, 2020). 


Dat je veel vitamines moet eten en mineralen binnen moet krijgen heb je waarschijnlijk al vaker gehoord. Soms weet je even niet meer goed waar je moet beginnen. We hopen je met deze blog wat meer duidelijk te hebben gegeven over het belang van ijzer voor de gezondheid van jou en van je baby. Je kunt ijzertekort namelijk eenvoudig voorkomen of verhelpen, maar het begin allemaal bij je boodschappenlijstje. Succes!