Overslaan naar hoofdinhoud

Winkelmand

Zwanger of niet, iedereen weet wat en hoe pijnlijk kramp in de kuiten is. Lig je lekker in bed, en dan: BOEM, kramp. En ja hoor, tijdens de zwangerschap kunnen vrouwen (nog) meer last krijgen van krampkuiten. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar met onze tips kom je snel en wel van de kramp in je kuiten af. Benieuwd? Lees dan snel door. 

Wat zijn krampkuiten?

Het is precies wat het woord zegt: kramp in de kuiten. Krampkuiten kunnen veroorzaakt worden door te weinig water drinken, door bepaalde medicijnen of intensief sporten. Dit komt vaker voor in het tweede en derde trimester van de zwangerschap, alleen is het is nog niet bekend waarom zwangere vrouwen meer last krijgen van kramp in de kuiten. Wel kunnen we je tips geven om de kans op kuitkrampen te verminderen. (Nutricia voor jou, 2021). 

Krampkuiten verhelpen 

De kuitkrampen verdwijnen na de zwangerschap weer vanzelf, maar je hoeft in de tussentijd niet met pijn rond te lopen. Dus strekken die spieren! Probeer de volgende dingen eens uit. 

  • Beweeg je voeten | haal je benen van de grond en draai rondjes met je voeten. Dit kun je doen als je bijvoorbeeld tv-kijkt of een boek leest.  
  • Rek- en strekoefeningen | doe dit net voor het slapengaan, zo verklein je de kans dat je in de nacht opeens wakker schiet van de pijn.
  • Neem een (voet)bad | de warmte van een bad laat je spieren ontspannen. Bij een voetbad is het belangrijk dat je warm en koud water afwisselt. 
  • Kom in beweging | neem bijvoorbeeld een wandeling. 
  • Let op gekruiste benen of te lang staan. 
  • Beentjes omhoog en ontspan.
  • Drink minimaal 1,5 tot 2 liter water of kruidenthee per dag. 
  • Probeer een andere slaaphouding uit. 
  • Leg tijdens het slapen een kussen onder je voeten en kuiten.

(De Online Verloskundige, 2021)

Gebeurt het toch? Zo kom je er zo snel vanaf: 

Het kan zomaar zijn dat de kramp toch de weg vindt naar jouw kuit. Zo kom je er snel weer vanaf:

  • Strek je been en trek alleen je tenen omhoog richting je hoofd. 
  • Stap uit bed en doe wat rek- en strekoefeningen tot de pijn minder wordt. Masseer de plek daarna nog voor 5 tot 10 minuten. 
  • Leg een kruik op je kuiten en maak een kleine wandeling om de doorbloeding te activeren. 

Heb je alles geprobeerd en nog steeds kuitkrampen? Overleg dan even met je verloskundige. In sommige gevallen kunnen steunkousen verlichting bieden. Heb je naast de krampen ook klachten zoals moeheid, hartkloppingen en duizeligheid? Vraag dan aan je verloskundige of je een extra onderzoek kunt krijgen voor bloedarmoede. Deze klachten in combinatie met kuitkrampen kunnen bloedarmoede in de zwangerschap betekenen (De Online Verloskundige, 2021).

Bronnen:

De Online Verloskundige. (2021, 11 mei). Kuitkrampen ». Online Verloskundige. https://www.onlineverloskundige.nl/zwanger/kwaaltjes/kuitkrampen/

Nutricia voor jou. (2021, 6 mei). 10 tips tegen kramp in je kuiten. https://www.nutriciavoorjou.nl/zwangerschap/symptomen/kramp-in-kuiten/

Laat een reactie achter