Overslaan naar hoofdinhoud

Winkelmand

Ben je weer klaar voor een nieuwe blog over zwangerschapskwalen? Deze keer vertellen we je waarom je vaak misselijk bent en je moe voelt, en wat je er eventueel tegen kunt doen. Je lichaam leeft nu voor twee en verbruikt ook energie voor twee. Wees daarom lief voor jezelf, dat vindt je lichaam erg fijn. Dus vraag om hulp aan de mensen om je heen en neem op tijd je welverdiende rust, beloofd? 

Waarom ben ik zo misselijk?

Een misselijk gevoel is een bekende zwangerschapskwaal die vaak begint tussen de vierde en achtste zwangerschapsweek. Wel 8 op de 10 vrouwen zijn misselijk aan het begin van de zwangerschap (Thuisarts, 2019). Vaak komt de misselijkheid in de ochtend opzetten – daarom noemen ze het ook wel ochtendmisselijkheid. Maar iedere vrouw is anders, dus bij sommige komt het op andere momenten of houdt het misselijk gevoel heel de dag aan (Zuiver Verloskundigen, z.d.). Sommigen geven over, en sommigen hebben last van overtollig speeksel. Een misselijk gevoel is vervelend, maar niet schadelijk. Ook gaat de misselijkheid in veel gevallen na ongeveer drie maanden van de zwangerschap vanzelf weer over (Thuisarts, 2019). 

Wat te doen tegen misselijkheid? 

Houd bij van welk eten en drinken je lichaam niet goed of prettig op reageert. Op deze manier kan je het misselijk gevoel verminderen. Wat ook kan helpen is vaker kleinere maaltijden te eten en te drinken, zo hoeft je lichaam niet een hele hap in een keer te verwerken. Neem genoeg rust, want moeheid activeert ook de misselijkheid. Gember helpt bij milde misselijkheidsklachten. Eet een stukje gemberkoek of drink gemberthee. Wist je dat acupunctuur helpt tegen het verminderen van misselijkheid (Thuisarts, 2019)? Lees hier alles over in deze blog.


Waarom ben ik zo moe?

Je lichaam bereidt zich voor op het dragen van je kindje voor de komende maanden. Dit vraagt om veel energie, daarom kan je je vaak moe voelen. Ook als je goed slaapt (Zuiver Verloskundigen, z.d.). In de eerste maanden van de zwangerschap komen het misselijk en het moe gevoel vaak samen, hierdoor kan je je soms zo slap als een vaatdoek voelen. Naast dat je lichaam moet wennen aan de nieuwe gebeurtenis, gieren de hormonen ook door het lichaam. De vermoeidheid – net zoals de misselijkheid – verdwijnt vaak vanzelf weer. Dit gebeurt vaak rond de twaalfde zwangerschapsweek. Juich maar niet te hard, vaak komt het vermoeide gevoel weer terug tijdens het derde trimester. Dan ben je niet moe van de verandering in je lichaam, maar juist doordat de buik zwaar en dik is. Je zult merken dat lopen, werken en het huishouden doen heel veel energie vergt. Dus mama, vraag hulp of geef het uit handen. Want je altijd moe zijn of je moe voelen is niet de bedoeling (Moermans, 2021)! 

Vermoeidheid bestrijden 

De beste tip is: slaap voldoende. Doe een dutje of ga even liggen als je je moe voelt. We snappen dat je daar niet altijd tijd voor hebt, dus probeer eens de volgende dingen uit:

  • Vermijd suiker en cafeïne – de energieboost die je hiervan krijgt, is maar van korte duur en de energiedip is op het langer termijn groter. Alternatief: ga voor een banaan of een mueslireep. 
  • Vraag hulp van je omgeving – veel vrouwen vinden dit een lastig om hulp te vragen en willen niet erkennen dat ze moe zijn. Maar laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg mensen die jou met veel liefde en plezier willen helpen. Dus vraag erom! 
  • Blijf bewegen – misschien heb je hier echt geen zin in als je moe bent, maar het is wel belangrijk! Je hoeft niet uren weg te gaan, maar een korte wandeling of licht sporten is al voldoende. Ook yoga en zwemmen zijn goede opties. 
  • Zeg nee – wees eerlijk naar jezelf en naar je omgeving over de dingen die je wel en niet kunt. Door dingen te doen die je niet meer kunt, verbruik je waardevolle energie en put je jezelf uit. Bewaar energie voor jou en je baby, die heb je hard nodig. 
  • Let op je slaapkwaliteit – zorg dat je kalm en rustig naar bed gaat. Vermijd schermen, zoals de tv, telefoon of de laptop. Neem nog een warme douche of bad voor het slapengaan en leg een boekje naast je bed. Zo kan je je gedachtes van je af schrijven als je ligt te piekeren of een erg goed idee krijgt. 
  • Zwangerschapsmassage – dit helpt als je moeite hebt met ontspannen. Dus zeker iets om uit te proberen.

(Moermans, 2021)

Het is natuurlijk niet zo gek dat je je soms een beetje zwak, misselijk en moe voelt. Je leeft immer nu voor twee en hiervoor moet je lichaam erg hard werken. Dus mama, beloof ons dit: vraag om hulp en neem rust wanneer jij dat nodig hebt! Zorg goed voor jezelf, want als je dat doet, zullen de zwangerschapskwalen verminderen en ga je met meer comfort de zwangerschap door.

Bronnen:

Moermans, I. (2021, 30 april). Zo voel je je minder moe tijdens je zwangerschap. Libelle Mama. Geraadpleegd op 28 december 2021, van https://mama.libelle.be/zwanger/moe-tijdens-je-zwangerschap/

Thuisarts. (2019, 21 maart). Ik ben zwanger en misselijk | Thuisarts.nl. Geraadpleegd op 28 december 2021, van https://www.thuisarts.nl/zwanger-misselijk-en-overgeven/ik-ben-zwanger-en-misselijk

Zuiver Verloskundigen. (z.d.). Ben ik zwanger? Symptomen van zwangerschap – Zuiver Verloskundigen. Geraadpleegd op 28 december 2021, van https://zuiververloskundigen.nl/zwanger-worden/ben-ik-zwanger-symptomen-zwangerschap