Overslaan naar hoofdinhoud

Winkelmand

Je hebt er vast wel eens van gehoord en wellicht heb je ze al eens meegemaakt: voorweeën. Ook wel bekend onder de naam oefenweeën. En de naam zegt het al: ze zijn er om je baarmoeder voor te bereiden op de bevalling. Wil je weten hoe ze ontstaan en hoe je het beste met ze om kunnen gaan? Lees dan snel verder!

Wat zijn voorweeën?

Voorweeën kunnen zich al in week 24 van de zwangerschap aandienen. Grote kans dat je ervan schrikt wanneer dat gebeurt of dat je denkt dat de bevalling op gang is gekomen. Geen zorgen, voorweeën zijn heel normaal; je lichaam bereidt zich voor op de bevalling. Voorweeën zijn goed te onderscheiden van ‘echte’ ontsluitingsweeën. Voorweeën blijven gelijk in kracht, terwijl ontsluitingsweeën steeds krachtiger en intenser worden. Voorweeën duren over het algemeen ook korter dan ontsluitingsweeën. Voorweeën duren meestal zo’n 40 seconden terwijl ontsluitingsweeën vaak zeker een minuut duren. Voorweeën zorgen nog niet voor ontsluiting, maar zorgen er enkel voor dat de baarmoedermond wat soepeler wordt. Alleen bij vrouwen die al eens een kind gekregen hebben, kunnen voorweeën zorgen voor wat ontsluiting. 

Hoe ontstaan voorweeën? 

Voorweeën kunnen ontstaat wanneer je kleine veel beweegt of een groeispurt maakt. Je baarmoeder moet dan snel meerekken. Maar ook plotseling bukken, opstaan, tillen of een volle blaas kunnen oorzaken zijn van voorweeën. Stress is ook een grote factor in het ontstaan van voorweeën. Merk je dat je de laatste tijd fysiek of mentaal gespannen bent? Doe het dan wat rustiger aan! De voorweeën zijn een seintje van je lichaam, dus zorg dat je voldoende ontspant. 

Relax (take it easy) 

De beste remedie tegen de pijn is ontspanning. Houd je van massages? Je partner wil die vast verzorgen! Een bad, een douche of een warme kruik kunnen ook voor fijne verlichting zorgen. Probeer je niet teveel te focussen op de weeën en afleiding te zoeken in leuke dingen. Lees een boek, binge je favoriete serie of maak een fijne wandeling. Als je de pijn echt te hevig vindt, kan je proberen om je te focussen op je ademhaling.   

Van voorweeën naar ontsluitingsweeën 

Als de weeën pijnlijker worden en zich regelmatiger aandienen, neem dan contact op met je verloskundige. Grote kans dat de voorweeën over aan het gaan zijn in ontsluitingsweeën. De overgang van voorweeën naar ontsluitingsweeën is niet altijd even duidelijk, dus als je twijfelt of het voor- of ontsluitingsweeën betreft, schroom dan niet om je verloskundige te bellen. Daar zijn ze immers voor.

Bronnen:

Hentzepeter-Van Ravensberg, H. D. (2008). 9 Het begin van de bevalling. Geraadpleegd van https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-313-6304-9_14?error=cookies_not_supported&code=7b4a90e4-9b29-4730-801e-e7008816cd9d

Zwangeren Portaal. (2019, 8 november). Voorweeën of oefenweeën. Geraadpleegd van https://www.zwangerenportaal.nl/bevalling/alles-over-ween/voorween-of-oefenween